Hvad behandler vi?

Spinalstenose

Almindelige aldersbetingede forandringer i lænderyggen kan hos nogle personer gøre pladsen i rygmarvskanalen mindre. Det kaldes spinalstenose eller rygmarvsforsnævring og kan betyde, at nerverne ned til benene har for lidt plads og bliver påvirket.

Det kan give smerter, føleforstyrrelser eller en fornemmelse af at være tung i benene, typisk når du går eller står. Samtidigt vil du opleve, at det hjælper at sidde ned eller bøje fremover, fordi nerverne så̊ får mere plads.

Du kan også̊ have ondt i ryggen. Det skyldes måske ikke, at nerverne har mindre plads, men er oftest smerter fra ryggens led og muskler.

Kiropraktoren vil vurdere, om øvelser eller manuel behandling af led og muskler i din lænd vil kunne hjælpe. Behandlingen fjerner ikke spinalstenosen, men kan gøre smerterne mindre og hjælpe dig til bedre at kunne gå̊ og stå̊.

Dr. Ammendolia DC, PhD, Mount Sinai Hospital har udarbejdet et 6 ugers intensive trænings og behandlingsprogram for spinalstenose. Dette program har vist sig at kunne forbedre evnen til at gå, således, at man efter de 6 ugers behandlingsforløb kan gå 3 til 4 gange så langt som før programs forløbet.

Programmet tilbydes nu hos Kiropraktoren. Forløbet består af en forundersøgelse, 12 behandlinger / øvelsesinstruktioner gennem 6 uger med fokus på egen indsats i hjemmet 2 gange dagligt. 2 status opfølgninger efter 4 og 12 uger.

Patientens egenbetaling efter forløbspakke tilskud er: 3247,28 kr.
Evt refusion fra sygeforsikring Danmark er 2444,- kr.
Evt. individuelt kommunalt helbredstillæg.